Misschien is er een probleem met jouw gas of stroom. Of misschien wil je wel besparen op de energiekosten. In dat geval is handig om te weten wie mijn energieleverancier is. In Nederland zijn er tientallen leveranciers. Eneco, Essent en Vattenvall zijn natuurlijk de bekende namen. Maar ook aanbieders zoals Budget Energie en Vandebron winnen snel terrein. Op deze pagina leggen we uit wie jouw huidige energieleverancier is. Daarnaast geven we tips hoe je kunt zien of en hoe je kunt besparen op jouw huidige energiekosten.
Zo ontdek je wie jouw gas- en stroomleverancier is
In de meeste gevallen is het heel eenvoudig om te achterhalen wie jouw huidige gas- en stroomleverancier is. Dit is namelijk het bedrijf dat elke maand een bedrag incasseert van jouw rekening. Daarnaast krijg je regelmatig e-mails en/of post van jouw leverancier. Ook op die manier weet je dus vaak wel bij welk bedrijf je klant bent. Hieronder vind je meer informatie.
Bekijk je bankafschrift of bankieren-App
De snelste manier om te achterhalen wie jouw energieleverancier is, is door even op je bankafschrift te kijken. Inloggen op je Bankieren App kan natuurlijk ook. Meestal schrijven de energieleveranciers af halverwege de maand. Loop dus even alle afschrijvingen na, en je komt er snel achter welk bedrijf bij jou de maandelijkse kosten voor elektriciteit en gas incasseert. Tegenwoordig zijn er nogal wat verschillende bedrijven die afschrijven. Hieronder sommen we de meest populaire aanbieders op als hulpmiddel.
- Budget Energie
- Eneco
- Energiedirect
- Engie
- Essent
- NLE
- Oxxio
- PowerPeers
- Pure Energie
- Vandebron
- Vattenfall
Gecombineerd met internet, TV en bellen?
Bij sommige aanbieders kan je extra voordelig energie en tv, internet en bellen combineren. Dit kan bijvoorbeeld bij Oxxio, NLE en Budget Energie. In dat geval is het bedrag wat afgeschreven wordt dus iets hoger.
Check je mail en post
Een andere manier om te achterhalen wie jouw huidige energieleverancier is, is door even goed door je mail en post te bladeren. Als je een nieuwe klant wordt krijg je standaard een welkomstmail of een brief met daarin jouw klantnummer en eventueel een inlognaam of wachtwoord. Op die manier kan je dus ook heel eenvoudig jouw huidige maatschappij achterhalen. Tip: zie ook onze uitleg over het nieuwe prijsplafond!
Ik kan nergens een afschrijving vinden, wat nu?
Op het moment dat je geen afschrijving kunt vinden, en ook geen recente mail of brief, dan kan je het beste even contact opnemen met jouw netbeheerder. Op de website eancodeboek.nl kan je jouw postcode, huisnummer en woonplaats invullen. Je krijgt dan direct te zien wie jouw netbeheerder is. Vervolgens kan je contact opnemen per mail of telefonisch. Jouw netbeheerder weet welke energieleverancier gas en stroom levert op jouw adres. Mocht er iets mis gaan dan kan jouw netbeheerder dit ook zien.